10 tips om beter te slapen

Besteallemaal

3 maanden geleden kreeg ik uit het niets last met slapen. Ik werd heel de nacht steeds wakker en was doodmoe toen ik wakker werd. Ik heb altijd wel een beetje moeite gehad met het in slaap komen, maar nooit zo erg als dit. Ik heb er zo snel mogelijk iets aan gedaan en ik slaap nu gelijk alweer stukken beter! Hopelijk heb je wat aan deze tips als je ook last heb met slapen.

Routine

Het kan komen dat je slecht slaapt, omdat je geen routine hebt. Ga je bijvoorbeeld elke avond om een andere tijd naar bed en je wordt je ook elke ochtend om een andere tijd wakker, dan heb je geen routine. Probeer dan eens om op een vaste tijd te gaan slapen en ook wakker te worden. Zo kan je lichaam eraan wennen.

Sleepyti

Deze tip heb ik van mijn broer! Sleepyti is een site waar je kan invoeren hoe laat je wakker wilt worden en dan zegt de site hoe laat je het beste dan kunt gaan slapen. Je kunt ook zeggen dat je gaat slapen en dan verteld hij je de tijden waarop je het beste je wekker kunt zetten. Je slaapt namelijk diep en dan weer wat minder diep heel je slaap door en het is niet goed als je wakker wordt als je in een diepe slaapt bent. Dit kan ook helpen bij je routine.

_MG_0028

Een goed kussen

Heel lang geleden sliep ik altijd met iets van 3 kussen, wat dus echt niet goed is. Toen ben ik langzamerhand steeds minder kussen gaan gebruiken en een lange tijd nog steeds 2. Op een gegeven moment kreeg ik heel veel last van mijn nek en sliep ik nog maar met 1 kussen. Nu heb ik deze kussen die je hierboven ziet. Hij is van het merk Pierre Cardin. Het is een speciaal kussen en je slaapt met je nek in de hoogste gedeelte van het kussen. Het is even wennen, helemaal als je gewend ben om met meerdere kussens te slapen. Ik raad dan aan om eerst te wennen aan slapen met maar 1 kussen.

Verwarming uit

Ik heb sowieso al heel weinig min verwarming aan in mijn slaapkamer, alleen in de winter wil ik hem wel eens aanzetten. Ik zorg er dan wel altijd voor dat ik hem iets van 2 uur voordat ik ga slapen hem al uitdoe en ik zet hem ook altijd maar een klein beetje open. Je slaapt het lekkerst als het zeker niet te warm is. In de zomer heb ik ook vaak mijn raam op een kiertje staan.

Weet zeker dat je al moe bent

Iets wat je ook moet onthouden is of je eigenlijk al wel moe bent. Als je die dag bijvoorbeeld hebt uitgeslapen en je gaat weer ’s avonds om dezelfde tijd naar bed dan kan het zijn dat je gewoon nog niet moe bent. Dat heb ik best wel vaak, dus dan is eigenlijk een tip om later naar bed te gaan en pas te gaan slapen als je voelt dat je moe bent.

besteboe

Lezen vlak voor het slapen

Als je merkt dat je dus nog niet moe bent kan je bijvoorbeeld een boek gaan lezen! Het scherm van je telefoon en/of laptop houdt je juist wakker, dus het is beter om dan te gaan lezen. Ben je niet zo’n lezer? Misschien kan je dan gaan kleuren!

Schrijf op als iets je wakker houdt

Ik denk dat iedereen het wel kent dat er van alles door je hoofd gaat en je daardoor niet kan slapen. Schrijf dan op waar je steeds over na denkt. Of maak bijvoorbeeld ’s avonds alvast een to do lijstje voor de volgende dag, zodat je daar voor het slapen niet meer aan denkt.

Douchen vlak voor het slapen

Wat bij mij heel erg helpt is voor dat ik ga slapen een douche nemen. Je bent dan lekker warm en schoon en dan val je sneller in slaap!

goedlavendel

Lavendel

Iets wat ik gelijk gekocht heb toen ik last kreeg met slapen is lavendel. Ik ben gek op lavendel, maar ik weet dat niet iedereen zo gek op lavendel is. Eigenlijk gaat het erom dat je een geur neemt die jij lekker en ontspannend vind. Voor mij is dat dus lavendel. Ik kocht een lavendel bodymist en een lavendelolie bij De tuinen. Ik spuit elke avond een spray lavendel bodymist in mijn bed of op een zakdoek. De lavendelolie heb ik nog niet gebruikt, maar ik denk dat ik die een keer ga mixen met water en dan een eigen bodymist maak! Je kunt ook lavendel kaarsen aanzetten voordat je gaat slapen.

Beweging

De keren dat ik veel sportte merkte ik ook dat ik veel beter sliep. Je lichaam is dan gewoon veel meer moe, waardoor je eerder in slaap valt. Een tip is dus om te gaan sporten of desnoods te gaan wandelen. Je kunt ook yoga gaan doen voor het slapen, zodat je helemaal relaxed bent als je gaat slapen.




One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *