3 favoriete salades van Sonja Bakker

goed

In de zomer eet ik het liefst salades en in Sonja Bakker haar boeken staan best een aantal recepten voor salades. In de zomer is het gewoon vaak veel te warm voor aardappels, groente en een stukje vlees. Dan eet je toch veel sneller een salade. Ik laat je vandaag mijn 3 favoriete salades van uit 3 verschillende Sonja Bakker boeken zien!

Aardappelsalade

_MG_8597

Dit recept komt uit ‘bereik je ideale gewicht voor het hele gezin deel 3’ en is voor 6 personen.

Ingrediënten:

1 kilo vastkokende aardappelen                            1 fijngehakte ui

2 eetlepels balsamico azijn                                     100 gram fetakaas

5 eieren                                                                       150 gram cottage cheese

5 eetlepels halfvolle mayonaise                              150 gram hamreepjes

2 eetlepels mosterd                                                   5 bosuitjes

Kenia saladekruiden

Zout en peper

Schil en bak de aardappels in grove stukken. Giet de daarna af en doe ze in een kom met azijn. Roer het goed door, zodat de azijn goed verdeeld is over de aardappels. Kook de eieren en laat ze afkoelen. Snij ze daarna doormidden en doe ze in een aparte kom. Meng de eieren met de mayonaise, mosterd, ui, cottage cheese, bosuitjes, feta en ham. Doe het eimengsel bij de aardappels. Breng het op smaakt met peper, zout en saladekruiden.

Maaltijdsalade in ananas

_MG_8605

Dit recept komt uit ‘Zomerslank met Sonja’ en is voor 4 personen.

Ingrediënten:

2 rijpe ananas                                                            2 eieren

1 rode paprika                                                            1 theelepel kerriepoeder

1 appel                                                                         4 eetlepels mayonaise

1 bleekselderij                                                            snufje zou en peper

200 gram gerookte kip                                            1 eetlepel olijsolie

1 zakje veldsla

Snijd de ananassen. Voeg 4 eetlepels mayonaise toe met de kerriepoeder en een beetje zout en peper. Snij de appel, paprika en bleekselderij en doe dit bij de rest. Kook de eieren, snij ze en doe ze erbij. Doe dan de gerookte kip erbij. Als laatste doe je dan de veldsla erdoorheen. In het recept staat dat je het kunt serveren in de ananas, maar dit hoeft natuurlijk niet.

Pastasalade

_MG_8611

Dan als laatste mijn favoriet de pastasalade uit het boek ‘Bereik je ideale gewicht voor het hele gezin deel 2’ en het recept is voor 6 personen.

Ingrediënten:

250 gram penne                                                        1 appel

250 gram kipfilet                                                      1 bol mozzarella

1 ui                                                                               3 eetlepels yoghurt

2 stengels bleekselderij                                           4 eetlepels pesto

1 lente-uitje                                                                2 eetlepels olijfolie

1 ananas of 1 blik ananas                                        50 gram walnoten

Snij de kipfilet en bak ze in olijfolie gaar. Kook de pasta beetgaar. Snij de ui, lente-ui, bleekselderij, appels, ananas en mozzarella in kleine blokjes. Vermeng de pasta met de kip, groente, fruit en mozzarella. Meng de yoghurt en pesto en meng dit door de salade. Kraak de walnoten en verdeel de stukjes over de salade.

Zoals je ziet zijn de recepten heel simpel en is het eigenlijk alleen veel snijwerk. Deze 3 salades eten wij thuis onwijs veel in de zomermaanden. Vooral de laatste is dan mijn favoriet, maar dan wel zonder de walnoten.

 

 

 



One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *