Recently Read #11 review van the girl on the train en all the bright places

_MG_0122

Deze keer een review van The girl on the train van Paula Hawkins, die me helaas heel erg tegen viel. Ook las ik All the bright places van Jennifer Niven, een super mooi boek waar ik heel enthousiast over ben!

The girl on the train – Paula Hawkins

Rachel pakt elke ochtend om dezelfde tijd dezelfde trein. Ze weet dat het elke keer wacht op hetzelfde signaal, kijkend over een rij achtertuinen. Ze krijgt het gevoel dat ze de mensen kent die in de huizen wonen waar ze altijd langs komt met de trein. ‘Jess en Jason’, noemt ze ze. Hun leven , zoals Rachel het ziet, is perfect. Kon Rachel maar zo gelukkig zijn. En dan ziet ze iets schokkend. Het is maar een minuut totdat de trein verder rijdt, maar het is genoeg. Nu is alles veranderd. Nu heeft Rachel een kans om een deel te zijn van de levens van de mensen die ze van een afstandje bekeek. Nu zullen ze zien dat ze veel meer is dan alleen het meisje in de trein.

Er was laatst bij bol.com weer een 2+1 gratis actie op Engelse boeken. Toen bestelde ik Where she went, All the Bright places en The girl on the train. Ik ben totaal niet van de Thrillers. Ik heb alleen gone girl gelezen, die vond ik wel heel erg gaaf! Dit boek is net al Gone Girl is erg gehyped, waardoor ik er toch wel benieuwd naar was. Alsnog waren mijn verwachtingen laag, omdat ik nooit thrillers lees. Ik vond de manier van schrijven sowieso niet zo fijn gelijk al. Je ziet dan de datum staan en dan ’s ochtends of ’s avonds, ik vond dat niet zo fijn. Het leek een beetje op een dagboek vorm, maar niet echt. Ik begrijp niet helemaal waarom ze dat zo gedaan heeft, behalve om goed weer te geven wanneer wat gebeurd dan. Ik vond het wel leuk dat je van 3 verschillende vrouwen het verhaal hoort. Normaal vind ik dat verwarrend, maar in dit boek had ik daar niet zo’n last van. Het hoofdpersonage Rachel vond ik best interessant en ook de andere karakter vond ik goed weergegeven. Het verhaal op zich vond ik dan echt niets. Echt een standaard verhaal, een vrouw wordt vermist en wie ziet er nou achter. Ik vond het boek heel erg saai en elk hoofdstuk was zowat het zelfde. Echt een mega tegenvaller!

The girl on the train is te koop bij bol.com en bookdepository

All the bright places – Jennifer Niven

Wanneer Finch en Violet op de rand van de beltoren van school elkaar ontmoeten, 6 verdiepingen boven de grond, is het onduidelijk wie wie redt. En wanneer ze samen moeten werken aan een school project waar ze de natuurlijke wonderen van hun staat moeten ontdekken, gaan ze zoals Finch zegt, waar de weg hun naar toe neemt: Het grote, het kleine, het bizarre, het mooie, het lelijke, het onverwachte, net als het leven. Snel is het alleen met Violet dat Finch zichzelf kan zijn, een gedurfde, grappige, een hardop levende jongen, die helemaal niet zo’n freak is eigenlijk. En het is alleen met Finch dat Violet vergeet de dagen te tellen en ze begint met ze te leven. Maar als violet haar wereld groter wordt, begint die van Finch kleiner te worden. Dit is een hartverscheurende, onverschrokken verhaal van gedeelde liefde, geleefde leven en 2 tieners die elkaar vinden als ze op de rand staan.

Ik was niet echt van plan om dit boek te lezen, maar ik zag dit boek toch op bijna iedereen zijn boekenplank staan dat ik er toch wel benieuwd naar was. Ik wist dus niet zo heel veel over dit boek. Vanaf de eerste zin ‘Is today a good day to die?’ zat ik gelijk helemaal in het boek en wist ik dat dit een van mijn favoriete boeken zou worden! Ik wist dat dit een emotioneel en zielig verhaal was, maar pas toen ik op ongeveer 70% van het boek was werd het echt spannend en emotioneel. Je weet vanaf het begin wel dat Violet en Finch allebei niet gelukkig zijn. Violet heeft  haar zus verloren en Finch heeft ook zo zijn problemen. Ik vind dat dit boek echt heel erg goed praat over psychische problemen en het verliezen van iemand. In de authors note vertelt Jennifer Niven ook dat ze haar vader heeft verloren en nog geen jaar later een goede vriend die zelfmoord pleegde. Daardoor is het boek denk ik zo goed, omdat Jennifer zelf weet hoe het voelt. Ik vind de karakters ook heel erg goed in het boek. Finch zijn zusje Decca, lijkt heel veel op hem is en is heel wijs en creatief. Ook de 2 beste vrienden van Finch, Brende en Charlie, vond ik leuke personages! Ook vind ik dat Violet een sterk karakter heeft, je leeft met haar mee en begrijpt haar goed, waardoor je ziet hoe ze verandert door Finch en hoe daarvoor het haar veranderde toen haar zus overleed. Ik heb echt tranen met tuiten gehuild bij dit boek en dat heb ik echt niet snel. Dit is echt het mooiste boek dat ik ooit gelezen heb!

All the bright places is te koop bij bol.com en bookdepository