Recently Read #12 review Carry on en Aristotle and Dante

goedaricarru2

Deze keer 2 reviews van 2 hele leuke boeken. Als je Rainbow Rowell kent heb je vast al meerdere malen Carry On voorbij zien komen. Ik was super benieuwd naar dit boek en heb hem nu eindelijk gelezen! Aristotle and Dante discover the secrets of the universe stond al meer dan een jaar op mijn ro read lijstje en heb ik nu eindelijk gelezen. Ik kan alvast verklappen dat het misschien wel het beste boek is wat ik dit jaar gelezen heb!

goedcarry2

Carry on – Rainbow Rowell

‘Simon Snow is de slechts gekozen uitverkorene ooit’. Dat is wat zijn kamergenoot ,Baz, zegt. En Baz is misschien slecht en een vampier en een complete rat, maar hij heeft waarschijnlijk gelijk.

De helft van de tijd kan Simon zijn toverstaf niet eens laten werken en de andere helft van de tijd zet hij iets in vuur. Zijn mentor vermijdt hem, zijn vriendin heeft het uitgemaakt en er een loopt een monster rond met het gezicht van Simon die de magie opeet. Baz zou er een goede dag van hebben, als hij er was geweest. Het is hun laatste jaar op Watford en Simon zijn irritante aardsvijand komt niet opdagen.

Ik was zo enthousiast voor dit boek! Zowat elke booktuber praatte erover en iedereen die Fangirl heeft gelezen kon ook niet wachten op dit boek. Het begin van het boek gaat vooral over dat Simon op zoek is naar Baz en dat was wel een klein beetje saai, maar dat heb ik vaker met Rainbow Rowell haar boeken en door haar schrijfstijl blijf je door lezen. Daarna wordt het echt spannend en vooral het middenstuk van het verhaal was echt heel erg goed. Baz was echt mijn favoriete personage in het boek. Ook vond ik Penny en Simon wel leuk. Agatha snapte ik vaak totaal niet. Ze gaat liever haar eigen gang en wilt eigenlijk het liefst ’vluchten’ van de magische wereld (totaal onbegrijpelijk natuurlijk). Ik vond sowieso de personages in dit boek niet zo heel erg sterk allemaal en dat heb ik ook wel vaker in Rainbow Rowell boeken. Op het begin was ik heel erg bang dat dit boek veel te veel op Harry Potter zou lijken en in grote lijnen lijkt dit verhaal veel op Harry Potter, maar de details zijn toch heel anders. Het verhaal is veel minder gedetailleerd dan Harry Potter. Het is dan ook niet het meest briljante verhaal ooit dat je gaat lezen. De spreuken zijn bijvoorbeeld ‘Come out come out wherever you are‘. Echt heel simpel dus en dat vond ik wel heel erg jammer. Het einde vond ik erg teleurstellend. Er was totaal geen spanning voor mij en dat vond ik heel erg jammer. Ik vond het zeker wel een van de leukste boeken die ik dit jaar gelezen heb, maar door alle hype verwachtte ik er te veel van.

Carry on is te koop bij bol.com en bookdepository

goedari

Aristotle and Dante discover the secrets of the universe – Benjamin Alire Sáenz

Dante kan zwemmen. Ari kan niet zwemmen. Dante is articulerend en zelfverzekerd. Ari heeft moeite met woorden en twijfelt vaak aan zichzelf. Dante verliest zichzelf in gedichten en kunst. Ari raakt verloren in de gedachten over zijn oudere broer die in de gevangenis zit. Dante heeft een lichte huidskleur. Ari zijn huidskleur is een stuk donkerder. Het lijkt erop dat een jongen als Dante, met zijn open en unieke kijk op het leven, de laatste persoon zou zijn die de muren die Ari om zichzelf heeft gebouwd te breken. Maar tegen alle verwachtingen in, wanneer Ari en Dante elkaar ontmoeten, ontwikkelen ze een speciale band die hen de meest belangrijke waarheden van hun leven zal leren en hun zal helpen bij het bepalen van de mensen die ze willen zijn. Maar er zijn grote obstakels op hun weg en alleen door het geloven in elkaar en de kracht van hun vriendschap kunnen Ari en Dante er sterker uit komen dan ooit.

Dit boek stond echt al meer dan een jaar op mijn to read lijstje. Ik wist eigenlijk nooit echt waar het precies over ging, maar heel veel mensen waren er enthousiast over en het boek heeft ook meerdere prijzen gewonnen. Als je de achterkant van het boek leest weet je eigenlijk ook nog niet precies waar het boek over gaat. Dat vind ik juist fijn. Ook vind ik de kaft van dit boek super mooi. Het verhaal is heel erg vlot geschreven. De hoofstukken zijn ook nooit echt lang en soms zelfs maar 1 tot 3 bladzijdes. Een van de mooiste dingen aan dit boek vind ik hoe goed je iedereen kent in het boek.  De ouders van Ari en Dante zijn super goed beschreven en je leert ze echt kennen en ze hebben allemaal een bijzonder verhaal en een bijzonder karakter. Nadat ik dit boek heb gelezen vind ik Ari trouwens echt een super mooie naam, het klinkt zo leuk! De band die Ari en Dante hebben is ook zo mooi en wordt ook mooi weergegeven. Ik had toch wel op het begin door waar het verhaal een beetje naar toe zou gaan, maar ik had niet verwacht dat het zo zou gaan. Het is zeker niet het meest spannende boek ooit, maar er gebeuren toch wel een paar heftige dingen! Ik vind het echt een super mooi boek en dit was ook het tweede boek waarbij ik moest huilen en dit boek staat toch echt boven All the Bright places. Ik ging later de schrijver opzoeken en toen kwam ik erachter dat Benjamin een dichter is! Daarom is dit boek natuurlijk zo mooi geschreven. Het boek is trouwens niet moeilijk om te lezen. Ik ben er dit jaar wel echt achter gekomen dat ik van boeken houd met diepgang en dat zijn toch wel vaak de wat zieligere boeken. Dit boek moet je echt lezen! Super mooie schrijfstijl, leest heel vlot en het is echt een mooi verhaal met diepgang.

Aristotle and Dante discover the secrets of the universe is te koop bij bol.com en bookdepository