Recently Read #2 boek review van if i stay en the maze runner

_MG_6562

Deze keer twee recensies van boeken waarvan ik eerst de film zag. Ik ga proberen de films en de boeken niet te veel te vergelijken (we weten allemaal wel dat het boek altijd beter is). Ik las de boeken allebei heel snel uit. Ik las The Maze Runner en If I Stay.

The Maze Runner – James Dashner

Thomas wordt wakker in een lift en het enige wat hij kan herinneren is zijn naam. Hij is omringt door onbekende jongens, die ook niet meer dan hun naam herinneren. De open plaats waar de jongens leven wordt omringt door stenen muren, waarachter een grenzeloos labyrint is. De enige manier om eruit te komen is door het labyrint, maar niemand heeft het ooit overleefd. Dan arriveert er een meisje. Het eerste meisje ooit. En het bericht dat ze aflevert is afschuwelijk.

Ik moet altijd even wennen als ik aan een nieuw boek begin, maar alle jongens in het boek hebben een heel erg accent en dat wordt ook zo geschreven. Na een paar bladzijdes was ik er gelukkig aan gewend. Wat mij al heel snel opviel is dat het boek een stuk sneller gaat dan de film. De spannende momenten in het boek las ik met samengeknepen billen, terwijl ik ook eens een thriller/horror boek heb gelezen voor school en daar had ik het zelfs niet bij. Het boek is uitgebreider dan de film (wat eigenlijk altijd wel zo is) en het grote geheel is hetzelfde alleen een paar dingen zijn net iets anders. Het boek is wat ingewikkelder, daarom begrijp ik ook wel waarom ze sommige dingen verandert hebben voor de film. In het boek is Thomas eigenlijk opzoek naar wie hij is, waarom ze daar zijn en wie ze dit aan doen. Ik lees vaak boeken die gaan over het zoeken naar iets. Ik vind zoiets altijd heel spannend en interessant, waardoor ik er helemaal in zit en mee kan leven met de personages. Halverwege het boek komt er een soort van twist. Iets wat in de film niet terug komt. Het komt geheel onverwachts en ik vond het heel erg gaaf. Ik hou van een goede twist. De personen in het boek zijn vooral heel erg sarcastisch (Wat ik leuk vind) en ook een beetje negatief en kleinerend af en toe. Maar dat is wel te begrijpen als je erover nadenkt, waardoor ik ze toch allemaal wat sympathieker ging vinden. Ook is de vriendschap tussen de jongens en de connectie tussen Thomas en Theresa goed omschreven. Toen ik nog maar 100 bladzijdes te gaan had wilde ik hem gelijk uitlezen, maar op een gegeven moment was het half 1 ’s nachts en heb ik het boek de volgende dag uitgelezen. Het einde vond ik ontzettend spannend en ik kan niet wachten om het tweede boek te lezen!

The maze runner is te koop bij bol.com en bookdepository

If I Stay –  Gayle Forman

Op een vrije middag in de winter gaan Mia, haar ouders en broertje op bezoek bij opa en oma. Onderweg krijgen ze een ongeluk. Mia raakt in coma en staat voor een moeilijke keuze.

Het viel me gelijk op dat het boek heel makkelijk is om te lezen. Er worden weinig moeilijke woorden gebruikt en korte zinnen. Door de flashbacks werd het boek ook niet saai en was er telkens weer iets nieuws. Het las een beetje alsof je korte verhalen aan het lezen was. Het boek is ook maar 210 bladzijdes, waardoor ik hem snel uitlas. Ik vond het eerste gedeelte van het boek niet zo boeiend, maar het tweede gedeelte vond ik het boek een stuk beter. Er zitten mooie momenten in, zoals een hele mooie scene tussen Mia en Adam. In de film vond ik dit stuk ook heel erg mooi en goed bedacht. Zo zitten er nog wel meer mooie stukken in het boek. Ik had wel verwacht dat ik zou moeten huilen bij dit boek (want bij de film deed ik dat wel), maar dat gebeurde niet. Wel was ik heel erg geëmotioneerd en als je snel huilt zal dat wel gebeuren. In het boek komen alle soorten liefdes voor. Liefde voor muziek, vrienden en familie. Dit vond ik heel erg mooi. In de film staat vooral de liefde tussen Mia en Adam centraal. In het boek is er veel meer aandacht voor bijvoorbeeld, hoe lief haar opa is en hoe bijzonder de liefde is tussen Mia en haar broertje. Heel mooi wordt daarover geschreven. Een heel mooi, romantisch boek die je snel uit hebt!

If i stay is te koop bij bol.com en bookdepository

Op dit moment lees ik Gone Girl van Gillian Flynn. Ik ben er 2 weken geleden al in begonnen, maar ik heb nogal een leesdip helaas. Ik hoop dat ik hem weer snel op pak!