Recently Read #3 Boek review van gone girl en we were liars

_MG_6957

Deze keer twee boeken van hetzelfde genre. Ook nog eens een genre dat ik niet zo vaak lees, namelijk thrillers. Ik denk dat ik niet zo van thrillers houd omdat ik die vaak voor school las. Ik las het beroemde boek ‘Gone Girl’ en ‘We Were Liars’ ook een best beroemd boek waar ik veel over gehoord had!

Gone Girl – Gillian Flynn

Op een warme zomerse ochtend in Missouri is het Nick en Amy Dunne’s vijfde trouwdag. Cadeaus worden ingepakt en plannen worden gemaakt wanneer Nick zijn slimme en mooie vrouw verdwijnt. Als de politie de zaak begint te inspecteren, liegt, misleidt en vertoont hij ongepast gedag. Nick is eigenaardig en hij is beslist bitter, maar is hij echt een moordenaar?

De eerste bladzijden vond ik gelijk goed. Nick denkt dan na over wat er omgaat in het hoofd van zijn vrouw. Echt heel goed en leuk beschreven. Het boek is wel echt heel erg verwarrend, de ene keer denk je dit en dan laat de schrijver je weer iets anders denken. Het verhaal is ook eigenlijk heel erg bizar. Vaak na een gesprek zegt Nick opeens ‘That was the 10 lie i told them’ of zoiets dergelijks, maar dan weet je niet waarover hij gelogen heeft en wat dus wel waar is en wat niet. Er zitten ook stukken van het dagboek van Amy tussen de stukken van Nick in. Deze stukken uit haar dagboek zijn van een paar jaar terug en worden steeds recenter. Ik vond deze stukken uit haar dagboek echt heel gaaf. Ik had eigenlijk al best snel door hoe het nou precies zat, terwijl ik normaal er helemaal naast zit met dat soort dingen. Het tweede deel begint gelijk met een twist, die ik al door had maar dat maakt het niet minder leuk. Het wordt dan ook een stuk spannender. Er is ook nog een deel 3 en dat laatste deel is helemaal bizar en verwarrend. Ik vond dit boek heel gaaf om te lezen. Toen ik hem uit had hoopte ik maar dat er niet echt zulke mensen rondlopen in de wereld… Ik werd toch een beetje bang, dus ik denk niet dat ik te vaak thrillers moet lezen.

Gone girl is te koop bij bol.com en bookdepository

We were liars – E. Lockhart

Elke zomer gaat Cadence naar het eiland van haar familie. Daar komen ook elke zomer haar opa en oma, 2 tante’s, haar nicht, neef en de vriend van haar neef. Samen met Mirren, Johnny en Gat hebben ze altijd een geweldige zomer op het eiland, maar na de zomervakantie zien ze elkaar nooit tot de volgende zomervakantie. De vijftiende zomer is anders dan anderen. Cadence krijgt een ongeluk, maar ze herinnert er niets meer van. Niemand wilt haar vertellen wat er gebeurd is.

Ik vond heel veel goede recensies van dit boek en wilde hem daarom lezen. Ik was er heel benieuwd naar en het leek me een spannend boek. Op de eerste bladzijde zie je een kaart van het eiland, dit vond ik heel erg gaaf. Hoe het boek geschreven is vond ik heel erg fijn. Makkelijk taalgebruik en vloeiend om te lezen. Sommige stukjes zijn als een gedichtje geschreven, dat vond ik ook heel gaaf. Af en toe komt er ook een stukje van een ‘sprookje’. Ik vond dit eerst nogal verwarrend, maar later ga je het begrijpen. Het boek leest heel vlot, maar ik miste heel wat details de hele tijd. Cadence verteld was ze zich herinnert, maar niet in detail. Ik snap dit wel, want Cadence is zelf een stuk van haar herinnering kwijt. Hierdoor is het einde wel weer heel erg verrassend. Maar ik vond dat het verhaal een beetje vlak werd. Het verhaal is in 5 delen opgedeeld en ik zag het nut hier niet zo erg van in. Het was spannender geweest als het boek niet in delen was verdeeld, want nu wist je een beetje wat er aan ging komen. Het einde maakt het boek dan wel weer goed. Ik ga natuurlijk niets verklappen, maar het is een einde die je niet ziet aankomen. Ik vond het einde dus geniaal bedacht, alleen de rest van het boek vond ik een beetje saai. Dit is echt zo’n boek die je of helemaal geweldig vindt of echt niets vindt.

We were liars is te koop bij bol.com en bookdepository

Kennen jullie trouwens Goodreads al? Ik heb me hier laatst aangemeld. Heel veel boeken worden hierop gereviewd. Als je zelf 20 boeken een cijfer hebt gegeven door middel van sterren worden er ook aanbevelingen gedaan! Je kunt boeken toevoegen aan je to-read list of aan een lijst van boeken die je gelezen hebt. Je kunt ook zelf lijsten toevoegen. Zo houd je makkelijk bij hoeveel en welke boeken je gelezen hebt of welke boeken je nog wilt lezen. Ik hoorde ook dat door middel van boeken te reviewen je gratis boeken kunt winnen? Weet nog niet precies hoe dit werkt, maar het klinkt veel belovend! Hier vind je mijn Goodreads.