Recently read #39 – o.a review van the art of being normal

the art of being normal

Na maanden las ik eindelijk weer eens het maandboek mee van de goodreads boekenclub bookseverafter. Dit keer was het the art of being normal en de samenvatting van het boek sprak mij gelijk heel erg aan. Het is nu dan ook één van mijn favoriete boeken geworden! Ook las ik stolen, wat een YA thriller is. Niet echt wat ik normaal leuk vind om te lezen, maar dit boek was wel goed!

the art of being normal

The art of being normal – Lisa Williamson

David weet al zijn hele leven dat hij een meisje wil worden. Maar alleen zijn twee beste vrienden delen zijn geheim – zelfs zijn ouders hebben geen idee. Leo komt van een andere school. Er is daar iets gebeurd waar hij niet over wil praten. Maar als Leo het op een dag voor David opneemt en een jongen tegen de grond slaat, ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap tussen de twee jongens, die ieder een groot geheim met zich meedragen. Een hartveroverend verhaal van een jongen die een meisje wil zijn.

Dit was het eerste boek over transgenders wat ik ook gelezen heb en ik vond het heel erg interessant. Ik vind het sowieso een interessant onderwerp, ik kijk bijvoorbeeld ook altijd hij is een zij en heb ook de i am cait documentaire gezien. Ik vond gelijk de schrijfstijl heel fijn! Het is best wel een dik boek, maar door de makkelijke en fijne schrijfstijl las ik het boek in 3 dagen uit. De twee karakters, David en Leo vond ik ontzettend leuke en herkenbare karakters. Ik vond het ook heel erg fijn dat familie een best grote rol in dit boek speelde en dat vind ik altijd fijn. Om eerlijk te zijn was Leo toch mijn favoriete karakter van de twee. Hij is wat mysterieuzer en dat vind ik altijd heel erg interessant. Je moest Leo echt leren kennen en met David had ik het gevoel dat ik hem al kende. Wat ook heel erg fijn en leuk is! Ik vond het verhaal heel leuk en ook hoe de vriendschap tussen David en leo groeide. Ook waren de 2 vrienden van David heel leuk trouwens! Er zitten ook zeker wat verrassingen in dit boek die je echt niet aan ziet komen. Het einde vond ik eerlijk gezegd een beetje onrealistisch, dat is eigenlijk mijn enige minpunt!

The art of being normal is te koop bij bol.com en bookdepository

stolen

Stolen – Lucy Christopher

Een meisje: Gemma, op het vliegveld, op weg naar een familie vakantie. Een jongen: Ty, gebruinde huid, te oud, vreemd vertrouwd ,ogen zo blauw als ijs. Ze is op een steenworp afstand. Voor een seconde. Hij betaald haar drankje en doet drugs in haar drankje. Hij neemt haar mee, voordat ze ook maar door heeft wat er gebeurd. Naar zand en hitte. Naar leegte en isolatie. En verwacht dat ze van hem gaat houden.

Toen ik net booktube ontdekte zag ik dit boek heel vaak voorbijkomen en dit boek staat dan ook al heel lang op mijn wishlist. Ik houd helemaal niet zo van thrillers, maar ik had nog nooit eerder een YA thriller gelezen. Toch vond ik dit boek best wel leuk, ook al is het dus niet echt mijn ding. Ik vond Gemma eigenlijk echt een sterk karakter. Ook al was ze bang probeerde ze toch een paar keer te ontsnappen en zichzelf te beschermen. Ze bleef hoop houden en gaf nooit op. Ty is natuurlijk een complex karakter. Op het begin zie je heel erg zijn moodswings en merk je duidelijk dat hij er mentaal niet goed aan toe is. Maar hoe verder je in het boek komt, merk je dat hij echt denkt dat hij er goed aan doet om Gemma te kidnappen. Ik snap wel dat Gemma soort van aan hem gehecht raakt. Het einde is trouwens super spannend en ik was blij met het einde!

Stolen is te koop bij bol.com en bookdepository