Recently Read #4 boek review van Divergent serie

_MG_6938

Vorig jaar las ik deze boeken voor het eerst. Het is mijn favoriete boekenreeks. Ik had geen boeken meer liggen en had wel zin om Divergent opnieuw te lezen. Vroeger las ik namelijk altijd mijn boeken  tientallen keren. Ook speelt sinds deze week Insurgent in de bioscoop.

Samenvatting

Divergent gaat over een dystopische wereld waarin mensen leven in factions. De factions zijn Amity, Candor, Dauntless, Erudite en Abnegation. Beatrice komt uit Abnegation. Iedere 16 jarige moet op choosing day een faction kiezen waar ze heen willen. Beatrice en haar broer moeten allebei deze keuze maken.Tijdens deze brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar echte vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de perfecte maatschappij uit een valt, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen.

Divergent

In deze boeken zitten veel personages die je gaat haten. Ik vind dat persoonlijk leuk als er zulke personages in een boek zitten. Niemand is perfect in dit boek en dat vind ik ook heel gaaf. De wereld waarin Tris leeft is verschrikkelijk en ook hoe mensen in Dauntless worden behandeld of de dingen die ze moeten doen. Ik vind Tris een heel erg leuk karakter. Ze is heel stoer en dapper. Ik vind Tris in de boeken trouwens leuker dan in de film, omdat ze in de boeken veel bijdehanter is en weet wat ze wilt. In het eerste boek vind ik de liefde tussen Tobias en Tris een beetje vaag en het is ook zeker niet mijn favoriete liefdeskoppel. Opzich zit er niet super veel wereldopbouw in dit verhaal, maar toch net genoeg dat je het voor je kunt zien.

Divergent is te koop bij bol.com en bookdepository

Insurgent

In boek 2 leer je meer over de anderen factions. Het speelt zich ook af in verschillende plaatsen. Ik vind het vooral leuk dat je meer te weten komt over Amity. Hoe het eruit ziet waar de amity’s leven wordt heel gaaf beschreven, met bomen en planten. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de film eruit ziet. Het enige wat ik vervelend vind in dit boek is dat Tobias en Tris heel veel ruzie hebben en om eigenlijk niets. Er gebeurt verschrikkelijk veel in dit boek en er zijn veel twists, waardoor Insurgent het meest spannendste boek is van de drie. Ik vind het ook vooral leuk dat je meer te weten komt over de andere personages. Ik vind vooral Uriah heel erg leuk. Hij is super lief en grappig.

Insurgent is te koop bij bol.com en bookdepository

Allegiant

In het derde boek wordt alles verteld vanuit Tris haar kant en ook die van Tobias. Ik vind dit zelf altijd een beetje verwarrend, omdat ik dan steeds moet omschakelen van Tris naar Tobias. Ik vind het wel slim dat het zo gedaan is. Zo leer je Tobias ook beter kennen. In dit boek kom je heel veel te weten. Je krijgt heel veel best moeilijke informatie, wat voor sommige misschien wat ingewikkeld kan zijn. Ook vind ik het jammer dat de andere personages, zoals Christina en Peter, niet meer zo veel voorkwamen. Ik vind vooral het einde van dit boek heel mooi. Maar als ik moet kiezen, vind ik het derde boek het minst leuk.

Allegiant is te koop bij bol.com en bookdepository

Als je Divergent nog niet gelezen hebt, doe dit dan vooral! Ik merkte dat ik de boeken nog steeds heel erg leuk vond om te lezen, ook al wist ik al wat er ging gebeuren. Ik ben erg benieuwd naar de verfilming van Insurgent. Ook is er nog een prequel van deze serie genaamd ‘Four’. Dit boek gaat dan ook over het leven van Four. Ik weet al waar dit boek overgaat en ik heb niet echt interesse in het lezen van deze preqeul. Wie hem heeft gelezen, zet dan als je wilt hier beneden in een reactie wat jij ervan vond. Misschien kunnen jullie mij overhalen om hem toch te lezen.