Recently read #48 – o.a review the hate u give

the hate u give

Ik heb deze keer twee reviews van twee hele goede boeken! Als eerste las ik the hate u give, die ik verrassend goed en ook vooral heel mooi en belangrijk vond om te lezen. Daarna las ik het eerste boek van the raven cycle. Ik begreep dat boek eerst niet zo goed, maar nu is het echt één van mijn favoriete boeken die ik dit jaar heb gelezen!

the hate u give

The hate u give – Angie Thomas

Starr Carters beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politieagent. Khalil had geen wapen op zak maar was ‘vermoedelijk’ een drugsdealer. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. De armoedige buurt waarin ze woont geeft een groot contrast met de school waar ze elke dag naartoe gaat. Overleven in deze twee werelden wordt steeds lastiger en de waarheid spreken krijgt een hoge prijs.

Ik had al veel goeds gehoord over dit boek en toen kreeg ik hem heel lief ineens cadeau van een vriendin. Naast dat dit boek heel goed geschreven heeft is het verhaal vooral en helaas heel realistisch. Alle karakters en gebeurtenissen voelen echt aan en dat was Angie Thomas haar bedoeling ook. Ik heb echt een paar keer tranen in mijn ogen gehad tijdens het lezen van dit boek. Je leeft echt heel erg mee met Starr en haar familie en vrienden. Naast dat het over een serieus onderwerp gaat, zat er af en toe ook wat humor in het boek. Dit is echt een boek dat iedereen zou moeten lezen en zeker in deze tijd. Ook al is het iets wat vooral voorkomt in Amerika, vind ik het iets waar we ons bewust van moeten zijn.

The hate u give is te koop bij bol.com en bookdepository

the raven boys

The raven boys – Maggie Stiefvater

Blue Sargent komt uit een spirituele familie. Haar moeder is helderziende en kan de zielen zien van hen die gaan sterven. Blue heeft ze zelf nog nooit gezien, maar daar komt verandering in wanneer een jongen haar op een dag aanspreekt. Zijn naam is Gansey. Hij blijkt een rijke student op de lokale privéschool Aglionby te zijn. De jongens van Aglionby staan bekend als de Ravenjongens en betekenen niets dan problemen. Zolang ze zich kan herinneren heeft de spirituele familie van Blue haar verteld dat zij haar ware liefde zal vermoorden. Ze had nooit voorzien dat dit een probleem zou worden. Maar nu haar leven verweven raakt met de sinistere wereld van de Ravenjongens, is ze daar niet zo zeker meer van…

Ik hoor al jaren veel goeds over deze serie, maar niemand zegt nou ooit duidelijk waar het over gaat en na het lezen van het boek snap ik ook waarom, want het is heel moeilijk om dit boek samen te vatten en niet te veel weg te geven. De eerste 200 bladzijdes begreep ik niet zo goed. Ik moest vaak dingen nog een keer lezen, omdat het zo onduidelijk voor me was. Het is een paranormaal boek, wat ik van tevoren niet wist, en daardoor zijn veel dingen een beetje vaag en ook best creepy! Wel vond ik gelijk de karakters heel leuk en interessant. Ook leer je ze allemaal heel goed kennen en heb je een goed beeld van elk personage en dat vind ik altijd heel fijn. Mijn favoriete karakters zijn denk ik Gansey en Ronan. Het enige wat ik niet begreep was dat iedereen het allemaal vrij normaal vond wat er allemaal gebeurde. Ik weet dat ze hier al langer mee bezig waren, maar er gebeuren allemaal vage dingen en iedereen gelooft alles eigenlijk gelijk. Had wel verwacht dat er in ieder geval één iemand een beetje sceptisch zou zijn. De laatste 200 bladzijdes begon ik alles een beetje te begrijpen en werd ik ook helemaal het verhaal ingezogen. Het einde was super spannend en ik kan niet wachten om de rest van de serie te lezen! Echt één van de leukste en zeker orgineelste boeken die ik dit jaar gelezen heb.

The raven boys is te koop bij bol.com en bookdepository