Ik ben vegetariër en parttime vegan!

vegan

Ongeveer 3 weken geleden maakte ik nadat ik de film Okja had gezien de keuze om vegetariër te worden. Begin van diezelfde week zag ik een documentaire waardoor ik ook al heel die week zo veel mogelijk vegan probeerde te eten. Sinds die week heb ik geen vlees meer gegeten en heb ik ook waar het kon vegan gegeten. Vandaag wil ik jullie vertellen waarom ik vegetariër en parttime vegan ben geworden.

Hoe het begon

Het begon die week dus eigenlijk met het zien van de documentaire ‘what the health’. Een vriendin van me had het erover en zei dat ik hem moest kijken. Ik had nog nooit een vegan documentaire gezien, maar toch wist ik er best wel wat over. Ik heb achteraf gehoord dat veel van de feiten in die documentaire vals zijn, maar ik ging door die documentaire er wel over na denken om vegan te worden. Ik probeerde het een dag en dat ging eigenlijk zo goed, dat ik het de rest van de week ook ging proberen! Ik at altijd vegan, behalve met het avondeten of buitenshuis. Dan at ik alleen geen vlees!

Na een weekje ging ik boodschappen doen met mijn moeder en ik had het alleen kort gezegd dat ik eigenlijk geen vlees meer wilde eten en met boodschappen doen pakte ze al allemaal vegetarisch vlees. Die vriendin die me vertelde over de documentaire was helemaal vegan geworden en ze had me een lijstje gestuurd met wat er bij welke winkel allemaal vegan was en met dat lijstje liep ik door de winkel.

Nog geen week later wilde mijn moeder (en mijn vader deed mee) ook geen vlees meer eten en kochten we allemaal vegan producten en zo zijn mijn ouders eigenlijk ook voor een groot deel vegan geworden! Ik heb ze helemaal niet over hoeven halen. Ik heb gewoon mijn ding gedaan en ik denk dat ze nieuwsgierig werden. Ik denk ook dat ze zijn omgeslagen, omdat ze zagen dat het eigenlijk niet eens zo heel moeilijk is. Wat ook een grote reden voor mij is!

We eten dus altijd vegetarisch en voor een groot deel eten we ook vegan. We eten bijvoorbeeld nog wel eens vleesvervangers waar wel dierlijk eiwit bijvoorbeeld in zit. We zijn niet super streng, waardoor het ook veel makkelijk is om vol te houden!

Mijn redenen

Het is beter voor de dieren

Ik snapte nooit waarom mensen als reden gaven om vegan te zijn dat het beter voor de dieren is. Ik dacht dan neem je toch gewoon biologische eieren en melk? Maar nu ik er wat meer over weet, weet ik wel beter! Ten eerste worden kippen en koeien nog steeds in best kleine ruimtes gehouden, maar de grootste reden waar ik echt van schrok is dat als de melkproductie van koeien en de eierproductie van kippen achteruit gaan ze alsnog verkocht worden aan de slacht. Dus als je eieren eet en melk drinkt belanden die kippen en koeien uiteindelijk ook bij de slacht.

Het is beter voor het milieu

Blijkbaar is de veehouderij verantwoordelijk voor de grootste uitstoot van broeikasgassen en is daardoor de belangrijkste oorzaak van de opwarming van de aarde. Er wordt altijd verteld dat we minder met de auto moeten gaan rijden en korter moeten douchen omdat dat beter voor het milieu, maar we zouden de opwarming van de aarde veel sneller en effectiever tegen gaan als we vegan zouden worden!

Ook wordt er onwijs veel water gebruikt voor de veeteelt. Laatst was er bijvoorbeeld een te kort aan water in Italië. Als er meer mensen vegan zouden zijn dan zou dat veel minder water verbruiken.

We zouden de honger in de wereld kunnen terugdringen

70% van alle landbouwgrond wordt gebruikt voor veeteelt. We zouden beter al die soya bonen en maïs kunnen gebruiken voor menselijke consumptie in plaats voor de veeteelt. We zouden kinderen in Afrika daar mee kunnen voeden!

Het is beter voor je gezondheid

Er zijn onderzoeken die aantonen dat het eten van vlees en dierlijke producten je kans verhogen op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Als je daar meer over moet weten raad ik je aan om een paar documentaires te kijken!

Ik weet dat veel mensen het hier niet helemaal mee eens zijn. Veel mensen denken dat je vlees moet eten om aan je eiwitten te komen en melk moet drinken om calcium binnen te krijgen. Meer niets is minder waar.

In onderstaande vegan producten zitten onder andere eiwitten:

  • Peulvruchten, zoals linzen, kikkererwten en bonen
  • Noten, zoals amandelen, pinda’s en pistachenoten
  • Granen, volkoren pasta, couscous en zilvervliesrijst
  • Groentes, zoals broccoli, spinazie, avocado en zoete aardappel
  • Tofu
  • Tempeh
  • Zaden
  • Pindakaas

In onderstaande vegan producten zit calcium:

  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Boerenkool
  • Tofu
  • Sojamelk/yoghurt
  • Amandelen
  • Spinazie

Zo zie je dat je makkelijk aan je eiwitten en calcium komt en ik geef alleen maar een paar voorbeelden.

De enige vitaminen die je waarschijnlijk wel erbij zou moeten slikken is vitamine B12. B12 zit namelijk alleen in vlees en dierlijke producten. Ook wordt het vaak toegevoegd aan sojamelk en yoghurt en vleesvervangers!

Het is dus wel belangrijk om een gevarieerd eetpatroon te hebben en natuurlijk niet te leven om vegan koekjes zoals oreo’s.

Dit is mijn keuze en ik ben er nog steeds heel erg blij mee! Ik voel me beter en ik voel me er vooral beter bij om geen dieren en dierlijke producten te eten. Wie weet houdt ik dit vol en misschien ook wel niet, maar dat zien we dan wel! Ik ga denk ik ook nog een artikel maken over mijn favorieten vegan producten, zoals lekkere toetjes, ijs en koekjes! Vooral ongezonde dingen dus, maar ik denk dat veel mensen denken dat je alleen maar groente en fruit kan eten, maar dat is dus niet zo!

Als je meer over vegan eten wilt weten dan raad ik jullie de volgende documentaires aan:

  • Cowspiracy (wegkijken bij de eenden)
  • Fat, sick & nearly dead
  • Forks over knives

4 Comments

  1. Wat een super interessant artikel. Ik probeer ook om minder vlees te gaan eten, maar het wil nog niet altijd even goed lukken omdat het eten van vlees zo ingeburgerd is. Toch kies ik vaker voor vegetarisch en denk ik dat ik ongeveer de helft van de week vega eet. Ik wil die docu’s van What the Health en Cowspiracy echt nog een keer kijken, ik hoor van veel mensen dat ze daarna geen vlees meer aangeraakt hebben. En wat fijn dat je ouders zo goed meewerken! Dat maakt het denk ik al een stuk makkelijker voor jou om vol te houden. Succes! 😀

  2. Toevallig las ik net nog een stukje dat die documentaires wel heel erg gericht zijn op het Amerikaanse eetpatroon. Dat is dus best anders dan wat wij hier eten.
    Ik vind zelf, persoonlijk, op zich niets mis met het eten van vlees, mits dit goed geproduceerd is. Zo milieuvriendelijk en diervriendelijk mogelijk. En ik wil er ook verantwoordelijkheid voor nemen. Ik geef mijn katten en hond tenslotte ook vlees. Zij kunnen niet zonder. We hebben 9 maanden geleden een koepakket aangeschaft en daarvan ligt nog een deel van in de vriezer. Tijd voor een kippakket binnenkort. Men noemt hoe ik eet ‘flexitarier’, ik noem het gewoon ‘mijn eetpatroon’.
    (Varkensvlees eet ik liever niet: ik kan er niet goed tegen én ik vind varkens ook te leuk en lief. Koeien ook wel hoor… daarom eet ik ook niet echt veel vlees.)
    Het is belangrijk dat als je geheel vegan gaat, en ook als je vegetariër bent, dat je inderdaad goed in de gaten houdt dat je wel binnenkrijgt wat je nodig hebt. Dat valt best wel mee, het is niet echt moeilijk: maar je moet het wel wéten. Dus daar ben je al een goede stap mee vooruit.
    Maar dat geldt sowieso voor eten: men weet vaak niet wat men eet. Ook mensen die elke dag vlees eten komen soms vitamientjes en mineraaltjes tekort. Alleen vlees laten staan is niet per se gezonder, net zo min als vlees eten omdat dát gezonder zou zijn.
    … Heb je leer nu ook uitgebannen? En snoepjes met gelei? Er zijn vrij veel producten waarin dierlijke bestandsdelen worden toegevoegd, die niet direct vlees zijn. Dát maakt vegan zijn zo lastig.
    Maar wel heel fijn dat je ouders je steunen hierin. Daar heb je tenminste wat aan 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *