Frans Baskenland vakantie deel 1

Ik ben vorig weekend teruggekomen van mijn fijnste vakantie na 3 jaar! Ik ging samen met mijn vriend en zijn zus en haar vriend naar Bidart. De eerste keer dat ik naar het Baskenland ging. Ook was het 13 jaar geleden dat ik überhaupt in Frankrijk geweest was. Dit is het eerste deel van de driedelige serie die online komt van deze vakantie. Dus volgende week maandag en donderdag komen er nog twee delen online!

Dag 1

Etche Carola

Ten eerste ging de reis ernaartoe super goed. We reden er op een vrijdag naartoe en hebben er zo’n 13 uur over gedaan. Heel netjes! Toen we aankwamen kon ik wel huilen van geluk. Zoals je ziet was het uitzicht om van te dromen. We verbleven in Etche Carola. En dan in het beneden appartement Noé. Het appartement is niet heel groot, maar zeker te doen. Je hebt ook een mega grote gedeelde tuin erbij, een buitendouche én een fantastisch uitzicht. Je kon elke dag ook naar de surfers kijken. Er lopen ook heel veel hagedisjes rond, wat ik onwijs leuk vind. Etche Carola is echt een aanrader. De mevrouw die het runt is super lief. Haar Engels is niet heel goed, maar we kwamen overal wel samen uit.

Guéthary

Het huisje lag officieel in Bidart, maar het dorpje Guéthary wat ernaast lag was eigenlijk een stuk dichterbij. We kwamen rond 6 uur ’s avonds aan, dus we hadden nog wat tijd om het dorpje te verkennen. Dit is een onwijs leuk en mooi stranddorpje. Ik vond de architectuur  een beetje Grieks ogen. De mensen zijn er heel erg chill en vooral heel erg hipster. Er zitten heel veel hippe tentjes en bij llunabar hebben we een biertje en ik een cider gedronken. Ik lust namelijk geen bier. Vanaf de boulevard kon je ons huisje zien! Het is het witte met rode huis. Daarna hebben we pasta gemaakt en zijn we gaan slapen.

Dag 2

Bidart markt

De volgende dag hebben we, net als elke andere ochtend, ontbeten met verse croissantjes en chocolade broodjes van de boulangerie. Na een goed ontbijt zijn we naar het centrum van Bidart gelopen. Dit was ongeveer 30 minuten lopen. Ik vond de weg ernaartoe best wel pittig. Je loopt namelijk op een gegeven moment een heel stuk naar boven, midden in de zon en zonder wind. De markt was heel leuk! En daarna hebben we nog even wat gedronken bij Elissaldia.

Saint jean de luz

’s Middags waren we wat moe en hebben we een siësta gehouden. Rond een uur of 6 zijn we richting Saint jean de luz gaan rijden. Dit is een stad ongeveer 15 minuten rijden vanaf Bidart. Het is een stad waar vooral mensen die met pensioen komen en dat was ook wel te merken aan de gemiddelde leeftijd. Alsnog was het een mooi stadje! We hebben er een Gâteau Basque gekocht. Dit is een taart/gebak uit deze streek. Heel lekker! Het is een soort gevulde boterkoek. Origineel gevuld met crème, maar ook met kersen of chocolade. Wij hadden die met chocolade en die was heerlijk! We aten hier bij Ongi Ethorri. Het was zaterdagavond en dit was eigenlijk het enige restaurant waar nog plek was. Het personeel was heel leuk en aardig. Ik nam de mosselen en als toetje een crème brulee. Het was lekker, maar niet heel erg bijzonder. Op de terugweg kwamen we le garage tegen. Een foodhal waar dus alle jonge mensen waren. We waren helaas te moe om daar nog een drankje te doen, maar het zag er onwijs gezellig uit!

Dag 3

Boodschappen en dagje strand

’s Ochtends hebben we wat boodschapjes gedaan bij de super intermarché, wat nog een hele tocht was om alles te vinden. Na de lunch zijn we lekker het strand op gegaan. De zee was heel erg heftig en dat vind ik altijd best wel eng. Even later durfde ik het toch om de zee in te gaan! ’s Avonds hebben we nog van het prachtige uitzicht genoten.